מהי פיגמנטציה ואיך ניתן להעלים כתמי עור

פיגמנטציה היא הופעה של כתמים וחוסר אחידות בגוון העור והיא תופעה מאוד נפוצה. הכתמים שמופיעים על העור מכונים גם כתמי גיל או כתמי שמש והם יכולים להופיע על הידיים, פנים או בכל חלק אחר בגוף אשר קיבל חשיפה קבועה ומרובה לשמש.
פיגמנטציה

מתי מתרחש שינוי פיגמנטציה ?

המלנין הוא פיגמנט שמעניק לנו את גוון העור, עיניים וצבע השיער. עלייה קיצונית של מלנין, יכולה לגרום להופעה של כתמים על העור. קיים סיכוי גבוה יותר לשינוי בפיגמנטציה והופעה של כתמים אצל אנשים בעלי גוון עור כהה יותר וישנן מספר סיבות לעלייה בכמות המלנין בגוף כמו חשיפה מרובה לשמש, דלקת, פציעה, גיל, מחלות ושינויים הורמונליים. 

  • חשיפה לשמש – קרני השמש גורמות לייצור מוגבר של מלנין אשר אמור להגן על העור שלנו מפני קרני ה -UV המזיקות. שיזוף קל בשמש לא מזיק אך במידה ונחשפים בצורה מוגזמת לשמש, הדבר עלול לגרום לייצור מוגזם של מלנין ולהופעה של כתמים. אותם כתמים יכולים להפוך לכהים יותר ככל שאנו מזדקנים או בעקבות דלקת בעור.
  • דלקת ופציעות  – שינוי בגוון של העור יכול להיווצר לאחר דלקת, מחלת פסוריאזיס או פציעה שמלווה בחתכים, חשיפה כימית וכוויות. גם לאחר שהפצע מחלים או שמטפלים בדלקת, גוון העור יכול להישאר כהה. 
  • גיל ומחלות – ככל שעוברות השנים, ייצור המלנין פוחת אך התאים שעדיין מייצרים גדלים והם יותר ממוקדים. הדבר יכול לגרום לייצור מוגבר באזור מסוים בגוף ולכן השינוי בגוון. מחלות גם הן מהוות גורם לשינוי פיגמנטציה במיוחד כאשר המחלה מלווה בנטילת תרופות מסוימות או טיפולי כימותרפיה.
  • שינויים הורמונליים – סוג מסוים של פיגמנטציה בעור מכונה מלזמה או קלואזמה והוא נפוץ במיוחד אצל נשים שעוברות שינויים ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון בגוף. פיגמנטציה יכולה להיווצר גם כתוצאה משינויים שמתחרשים בעקבות טיפולים הורמונליים.

כיצד ניתן למנוע שינוי בפיגמנטציה של העור?

הדרך הטובה והיעילה ביותר למנוע שינוי בפיגמנטציה של העור היא לנסות ולהגביל את החשיפה של העור לשמש במיוחד בשעות הצהריים שבהן קרני השמש מאוד חזקות. גם כאשר נחשפים לשמש, חשוב להגן על הגוף באמצעות חבישת כובע ומשקפיים ואף חולצה ארוכה דקה שתימנע את החשיפה הישירה. כאשר נאלצים לבלות זמן בשמש, חשוב לעשות שימוש בקרם בעל אחוז מקדם הגנה כמה שיותר גבוה. גם בימים שלא נחשבים למאוד חמים, קרני השמש משפיעות על העור ולכן חשוב למרוח קרם הגנה. ישנם גם קרמים מיוחדים שניתן למרוח שבתוכם משלבים חומרים שאמורים לסייע במניעת הופעת כתמי שמש ושינוי בפיגמנטציה.

כתמים על העור

טיפול רפואי בשינוי פיגמנטציה בעור

על מנת לטפל בבעיה של פיגמנטציה בעור, יש לפנות לרופא מומחה בתחום, לבצע את הבדיקות הנדרשות על מנת להבין מדוע זה קורה ולקבל ייעוץ על פתרונות אפשריים. הטיפול שיינתן יהיה מותאם לסיבה שבגללה נוצר שינוי פיגמנטציה בעור. ישנם מספר סוגים של טיפול שניתן כיום לבצע והם כוללים: 

  • פילינג כימי – טיפול קוסמטי שמבוצע על אזור הפנים, הצוואר והידיים. במהלך הטיפול נמרח חומר שגורם לקילוף שכבה אחת דקה של העור. לאחר הקילוף, ניתן לראות עור חדש ומתוח יותר ועם פחות נזקים של פיגמנטציה.
  • קריותרפיה – חשיפה של הגוף לטמפרטורה מאוד נמוכה למשך מספר דקות. את הטיפול ניתן למקד באזור אחד בלבד או בגוף כולו. החשיפה מתבצעת תוך שימוש בתרסיס נוזל קירור, חבילת קרח, אמבטיית קרח ואף חומר שמוחדר ישירות לרקמות העור. 
  • טיפול IPL – הטיפול בשיטת IPL הוא שימוש בלייזר שחודר לשכבת הדרמיס (השכבה השנייה של העור), כך שהוא אינו פוגע בשכבת האפידרמיס הגלויה לעין (השכבה העליונה של העור). התאים סופגים את גלי האור והופכים אותם לחום שמסיר את הפיגמנט הכהה ואף מונע צמיחה של שיער באותם אזורים. את הטיפול ניתן לבצע על כל חלקי הגוף, אך הוא נחשב לפחות יעיל כאשר מדובר באזורים לא אחידים ואצל אנשים בעלי גוון עור או שיער כהה. 

טיפול ביתי להעלמת כתמי עור

לפני שניגשים לטיפול רפואי על מנת להסיר כתמים בעור, ישנם מספרים דרכים לטפל בשינוי פיגמנטציה בבית שאפשר לנסות. אחת מהאפשרויות היא שימוש בחומץ תפוחים אשר מכיל בתוכו חומצה אצטית שמסייעת בהבהרה של כתמים בעור. את החומץ יש לערבב עם מים (כמות שווה של שניהם), למרוח את המקומות שבהם מופיעים כתמים כהים ולהמתין כשלוש דקות. לאר מכן, יש לשטוף את המקום במים פושרים ולבצע את הפעולה מספר פעמיים ביום עד שמגיעים לתוצאה הרצויה. שימוש באלוורה גם הוא יכול לעזור – מדובר בתרכובת טבעית שמסייעת בהבהרת העור. יש למרוח את ג'ל האלוורה על האזורים הבעייתיים לפני שהולכים לישון ולשטוף אותם בבוקר לאחר שמתעוררים. את הפעולה הזו יש להקפיד לבצע כל יום עד אשר רואים שיפור בצבע של העור. דרך נוספת להבהרת והעלמת כתמים כהים בעור היא שימש בתמצית תה ירוק. ישנם מחקרים שמראים שמריחת תמצית תה ירוק על העור עוזרת מאוד בהבהרה של הכתמים אבל חשוב לעקוב אחר ההוראות על מנת לבצע את הפעולה ביעילות. על מנת ליצור תמצית של תה ירוק, יש לחלוט את התה במים רותחים למשך כחמש דקות. לאחר מכן, יש להסיר את שקיק התה ולהניח לו להתקרר על מנת שלא ליצור כוויה על העור. לאחר ששקית התה מתקררת, יש לשפשף אותה בעדינות על הכתמים הכהים ולבסוף לשטוף את המקום במים פושרים. את הפעולה יש לבצע כפעמיים ביום עד שרואים שיפור או העלמת של הכתמים. שיטה נוספת לטיפול ביתי בפיגמנטציה היא שימוש מריחת של תמצית בצל אדום. ניתן לרכוש היום קרמים אשר מטפלים בפיגמנטציה על העור.
אנחנו ממליצים על שימוש בקרם של instanatural ומומלץ לפעול על פי ההוראות שמופיעות על האריזה. 

itay hertzman

איתי הרצמן

כתב מוביל בתחום האסתטיקה והביוטי – מומחה במחקר בתחום הפלסטיקה, הסרות שיער וטיפולי שיניים
לפרופיל הלינקדאין שלי

לקפוץ חזרה לאחד הנושאים

עשוי לעניין אותך גם

שיחת יעוץ חינם

מלאי פרטים או חייגי והיועצים שלנו יחזרו אליך מיד לשיחת יעוץ ללא עלות

טיפול בפיגמנטציה

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?

מבצע לזמן מוגבל

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?