מי צריך מתיחת בטן וכיצד זה נעשה

מטרתם של ניתוחים קוסמטיים היא לשפר את המראה החיצוני של המטופל. אחד מהליכים אלה הוא מתיחת בטן שנועדה להסיר עודפי שומן או עור באזור הטבור או הבטן התחתונה. מתיחת הבטן משפרת את המראה חיצוני של הבטן ואף מעלה את תחושת הביטחון העצמי של המטופל.
מתיחת בטן

מתי עושים מתיחת בטן ?

עודפי שומן, רקמת חיבור מוחלשת או חוסר גמישות בעור יכולים להעלות את הצורך בניתוח מתיחת בטן. מצבים אלה נוצרים בעקבות ירידה קיצונית במשקל, הריון, ניתוח קיסרי ושינויים שנוצרים לאורך השנים. בהליך מתיחת בטן ניתן להסיר עודפי עור ושומן, סימני מתיחה ואף להעלים צלקות מניתוחים קודמים (כמו ניתוח קיסרי). מתיחת בטן ניתן גם לשלב עם ניתוחים קוסמטיים נוספים כמו הקטנה או הגדלת חזה. שאיבת שומן כמעט תמיד מחייבת מתיחת בטן כיוון שהשאיבה מסירה שומן ורקמות שנמצאות מתחת לעור אך היא לא מסירה את עודפי העור וזה לרוב יוצר מראה מאוד לא אסתטי. ההליך לא מתאים לכל מטופל והרופא המנתח עלול שלא להמליץ על ניתוח במידה ומדובר במטופל שמתכנן ירידה משמעותית במשקל בעתיד, אישה שמעוניינת עוד להיכנס להיריון, מטופל שמעשן או סובל ממחלות כרוניות קשות (סכרת או מחלת לב) או מטופלים שעברו ניתוחים בעבר שיצרו צלקות מהותיות באזור הבטן. 

איך להיערך לטיפול?

חשוב להכין את הסביבה הקרובה והבית לזמן שלאחר הניתוח. במידה ולמטופל יש ילדים, כדאי לדאוג שיהיה מבוגר אחראי שיטפל בהם. מומלץ להכין ארוחות מראש ולהקפיא אותן כך שיהיה ניתן להוציא בכל פעם ארוחה אחת, לחמם ולאכול. יש למקם מוצרים שעושים בהם שימוש יום יומי בהישג יד ובגובה הירך כדאי שלא תידרשו לטפס או להתכופף על מנת להגיע אליהם. יש לרכוש מראש פדים קרים שתוכלו להניח על אזור הניתוח כדאי להקהות את הכאב ולהוריד את הנפיחות. כדאי לארגן את התרופות שאתם נדרשים ליטול כל יום בשידה ליד המיטה על מנת לוודא שאתם לא מפספסים וגם כמובן בקבוק מים. על השידה הניחו נייר טואלט, מדחום והקפידו למדוד חום אחת לכמה זמן. מומלץ גם להניח על השידה שלט לטלוויזיה, ספרי קריאה ותשבצים – זה יעביר לכם את השעות במהלך היום. דאגו להניח את הנייד שלכם וכבל המטען במקום קרוב כך שבמידת הצורך תוכלו ליצור קשר עם המשפחה, חברים או הרופא. ארגנו את המיטה שלכם כך שיהיה לכם נוח – הוסיפו כריות שירפדו את הגוף ויקלו על תחושת האי נוחות. 

עור עודף

איך מתבצעת מתיחת בטן

הליך מתיחת בטן כולל הסרה של העור הרפוי בבטן והידוק שרירי הבטן באמצעות תפרים. ההליך מתחיל כאשר המנתח מסמן את הבטן במקומות שבהם יבוצעו החתכים, את המרכז של פלג הגוף העליון ואת המיקום החדש שבו ימוקם הטבור. לאחר מכן, תמיסת לידוקאין (חומר שמשמש להרדמה מקומית) ואפינפרין (חומר שמכווץ את כלי הדם וכך שולט בדימום) יוזרקו לאזור הבטן. המנתח יבצע חתכים במספר אזורים בהתאם לסוג הניתוח – במיני מתיחת בטן יבצע חתך מעל עצם הערווה (יתחיל מעצם ירך אחת לשנייה). במידה ומדובר במתיחת בטן מלאה, יבצע חתך גם סביב הטבור. בשלב הבא, המנתח יפריד את העור מדופן הבטן והצלעות ויבצע תפרים בבסיס השרירים של הבטן על מנת להדק אותם. לאחר שהוא יסיים להדק את שרירי הבטן, המנתח יבצע הסרה של עודפי שומן באמצעות שאיבה או כל טכניקה אחרת שנקבעה מראש. המנתח יבצע מתיחה של עור הבטן לכיוון מטה מעל קו החתך ויסיר עודפי עור. המנתח ייגש בשלב זה אל הטבור (למרות התזוזות הרבות של העור, מיקומו של הטבור נשאר לרוב באותו מיקום) ויבצע חתך בעור על מנת לתפור ולסגור את כל החתכים סביב הטבור. על מנת לסגור את כל החתכים, המנתח יכול להשתמש בתפרים, דבק רקמות, סיכות או רצועות מיוחדות. כאשר מדובר בניתוח מתיחת בטן מלאה, המנתח יחדיר גם פתח ניקוז על מנת למנוע הצטברות של נוזלים והיווצרות לחץ על האזור שבו בוצעים החתכים. צינור הניקוז עשוי מפלסטיק והוא מוחדר דרך חתך מאוד קטן שמבוצע מתחת לחתך הראשוני ומטרתו לרוקן ולנקז עודפי נוזלים. מטרתו של המנתח והצוות הרפואי המטפל היא לסיים את הניתוח בהצלחה – שהניתוח יעבור בקלות עבור המטופל, שזמן ההחלמה יהיה מהיר ושהתוצאות המתקבלות ייראו אסתטיות.

סיכונים בהליך מתיחת בטן

בדומה להליכים כירורגיים אחרים, גם בהליך מתיחת בטן קיימים סיכונים שצריך להכיר על מנת להבין כיצד מתמודדים איתם. הצטברות נוזלים מתחת לעור יכולה להתרחש לאחר הניתוח – במידה והחדרת צינור ניקוז בזמן הניתוח לא עזרה, הרופא יוכל גם לנקז את הנוזלים לאחר הניתוח באמצעות שימוש במחט ומזרק. האזור בו בוצעו החתכים יכול להזדהם ואז קווי החתך עלולים להיראות לא טוב ועלולה אף להיות היפרדות. במצב כזה, הרופא יכול לבקש מכם ליטול אנטיביוטיקה על מנת למנוע החמרה של הזיהום. ישנם מטופלים שמדווחים על שינויים בתחושה של העור – כיוון שבמהלך הניתוח, רקמות הבטן ממוקמות מחדש, זה עלול להשפיע על העצבים באזור הבטן ואף בירכיים. כתוצאה מכך, עלולה להתפתח תחושת עמימות באזור שלרוב עוברת לאחר מספר חודשים. ניתוח מתיחת בטן יכול לגרום גם לנזק או מוות של רקמות. במהלך הניתוח, רקמת שומן שנמצאת עמוק בתוך העור של הבטן עלולה להיפגע. הרקמה יכולה להשתקם ולהחלים (במיוחד כאשר מדובר בניתוח שבוצע באזור יחסת קטן) אך ישנם מקרים בהם נדרשת התערבות כירורגית נוספת לטיפול בבעיה. תופעות אלה יכולות לגרום לריפוי איטי שייצור צלקות לא אסתטיות שלא יהיה ניתן להסתיר לאורך קו הביקיני (כמו בניתוח מתיחת בטן שיסתיים בהצלחה ללא תופעות לוואי).

itay hertzman

איתי הרצמן

כתב מוביל בתחום האסתטיקה והביוטי – מומחה במחקר בתחום הפלסטיקה, הסרות שיער וטיפולי שיניים
לפרופיל הלינקדאין שלי

לקפוץ חזרה לאחד הנושאים

עשוי לעניין אותך גם

שיחת יעוץ חינם

מלאי פרטים או חייגי והיועצים שלנו יחזרו אליך מיד לשיחת יעוץ ללא עלות

מתיחת בטן

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?

החודש בלבד

מחיר מיוחד ללקוחות אסתטיקו בהזרקת חומצה היאלורנית!

מבצע לזמן מוגבל

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?