איך להימנע מהופעה של כתמי שמש וכיצד מטפלים

כתמי שמש מופיעים על העור והם נובעים מתהליך הזדקנות טבעית של העור ומחשיפה מוגברת לשמש. מדובר בכתמים שלרוב אינם מזיקים אך הם יוצרים שינוי בגוון העור וגורמים למראה לא אסתטי. החשיפה לשמש מפעילה את המלנוציטים בעור, פעולה שגורמת לייצור מוגבר ומרוכז של פיגמנט בעור והופעה של הכתמים.
כתמי שמש

אז מה הם בעצם כתמי שמש ?

כתמים בגוון חום שמופיעים באזורים שונים בגוף אשר חשופים לשמש נקראים כתמי שמש. למרות שאין קשר בינם לבין הכבד, הם מכונים גם בשם כתמי כבד. כאשר אנו נחשפים לשמש, קרני השמש גומרים לתאי עור בשם מלנוציטים שאחראים על הפיגמנט של העור לעבוד בצורה מוגברת וזה גורם לשינוי בגוון של העור. כתמי שמש יכולים להופיע אצל אנשים בשכבות גיל שונות אך הם יותר נפוצים אצל אנשים מעל גיל 40, במיוחד אם הם בעלי עור בהיר. כתמי שמש הם לא בעלי גודל אחיד והם לרוב מופיעים באזור הפנים, הכתפיים, הידיים והאמות – האזורים שהכי חשופים לשמש. הכתמים הללו אינם מזיקים ולרוב אנשים מבקשים לטפל ולהעלים אותם לא מסיבות רפואיות, אלא משיקולים קוסמטיים בלבד. 

איך לטפל בכתמי שמש

טיפים להימנעות מהופעה של כתמי שמש

הדרך היחידה הידועה כיום למנוע הופעה של כתמי שמש היא באמצעות הגבלת החשיפה לשמש. גם כאשר אין ברירה, ישנן דרכים למזער את הנזק  – אין לבצע שימוש במיטות שיזוף, להיות בשמש בשעות הצהריים שבהן הקרינה חזקה יותר, מריחה של קרם בעל אחוז מקדם הגנה גבוה, שימוש בתכשירים קוסמטיים המכילים SPF והקפדה על בגדים שיכסו את העור (עד כמה שניתן).

הסרת כתמי שמש בבית בטיפול ביתי

הסרה של כתמי שמש היא אפשרית בדרכים מקצועיות או באמצעות טיפולים ביתיים כאשר מידת האפקטיביות של טיפולים ביתיים משתנה בין אנשים. הסרת כתמי שמש בבית כוללת:

  • ויטמין E – מריחה של שמן ויטמין E יכול לסייע בהגנה ובהבהרה של העור
  • ויטמין C – מכיל בתוכו נוגדי חמצון שמשמשים כהגנה מפני קרני השמש. מריחת של שמן ויטמין C על העור יכולה להבהיר את כתמי השמש שנוצרים כתוצאה מחשיפה מוגברת לשמש
  • אלוורה – מכילה בתוכה אלואין ואלואזין אשר מאוד יעילים בפעולת ההבהרה של העור
  • תה שחור או ירוק – מריחה של תמצית פעמיים ביום למשך כחודש יכולה להשפיע באופן ניכר על גוון העור ולהבהיר אותו. 
  • חומץ תפוחים – מכיל חומצה אצטית שמסייעת בהבהרת כתמי שמש (כאשר מקפידים על מריחה קבועה של העור)
  • חלב – מכיל חומצה לקטית שמסייעת בהבהרת גוון העור
  • ליקוריץ – תמצית שקיימת בקרמים שונים שנוצרו במיוחד עבור העלמת כתמי שמש. 
  • קרמים – בחירה בקרמים אשר מכילים בתוכם, חומצה גליקולית, קוג'ית, הידרוקסית או דאוקסירבוטין  תעלה את הסיכויים להבהרת העור במקרה של הופעת כתמי שמש.
כתם שמש בפנים

פתרונות מקצועיים

במידה והטיפולים הביתיים לא השיגו את התוצאה הרצויה, ניתן לפנות לפתרונות מקצועיים שיסייעו בהעלמה של כתמי שמש. אחת האפשרויות היא טיפול IPL – הסרה של הכתמים על ידי חימום והסרה של המלנין באמצעות אנרגיית אור שמוקרנת בפולסים על העור. על מנת להגיע לתוצאה הרצויה, לרוב נדרשים מספר טיפולים כשכל טיפול אורך פחות מחצי שעה. שימוש בלייזר גם הוא יכול לעזור בהעלמת כתמי שמש – הלייזר עובר על העור ולאט לאט מעלים את השינוי בפיגמנט ומאפשר לתאי עור חדשים לצמוח במקום העור המת. חשוב לזכור שפעולת הריפוי של העור לוקחת בין שבועיים לשלושה שבועות ורק לאחר מכן ניתן לראות את התוצאות הסופיות של הטיפול. אפשרות נוספת היא טיפול פילינג כימי שבמהלכו מורחים תמיסת חומצה על העור שגורמת לו להתקלף ומאפשרת צמיחה של עור חדש בגוון אחיד. הטיפול הוא לא מאוד נעים שכן הוא מלווה בתחושת צריבה שנמשכת מספר דקות שיכולה להיות מאוד כואבת. תהליך ההחלמה גם הוא מלווה בכאבים שניתן להקהות באמצעות קומפרסים קרים ומשככי כאבים. מיקרונידלינג הוא טיפול נוסף שבמהלכו משתמשים במחטים זעירות ומנקבים את העור. לפני שמתחילים בטיפול, מורחים חומר אלחוש על מנת להקל על תחושת האי נוחות והכאב. טיפול זה משמש גם להסרה של צלקות אקנה והוא יעיל בהסרה של כתמי שמש. תופעות הלוואי של הטיפול כוללות גירוי של העור, אדמומיות, יובש וקילוף שנמשך למשך מספר ימים. כל אחד מהטיפולים הוכח כיעיל בהסרה של כתמי שמש וניתן לבחור באחד מהם בהתאם לתקציב ולאופי הטיפול בו מעוניינים.

האם זה כתמי שמש או סרטן?

השינוי בגוון שנוצר בעור הוא כאמור כתוצאה מחשיפה ממושכת וישירה לשמש. שלא כמו שומות שבולטות מעל קו העור, אם מעבירים את היד בעיניים עצומות על העור בו מופיע כתם שמש, לא מרגישים בהבדל. עם זאת, חשוב שלא להתעלם מהופעה של כתמי שמש כיוון שהם מאוד דומים במראה שלהם לסרטן עור בשלבים המוקדמים. יש לבחון כל שינוי בגוון העור ולוודא שאכן מדובר בכתמי שמש ולא במצב רפואי שמצריך טיפול. 

אז איך מבדילים בינהם?

אחד ההבדלים העיקריים בין סרטן לבין כתמי שמש הוא שהאחרון מופיע יותר באזורים שחשופים הרבה לשמש. סרטן עור (שנקרא מלנומה) יכול להופיע בכל מקום בגוף, אפילו באזורים שמעולם לא נחשפים לשמש או לקרינה. הבדל נוסף הוא כמות הכתמים. כתמי שמש נוצרים כאמור כאשר המלנוציטים בעור פועלים בצורה מוגברת על אזור מסוים בגוף אך הם אינם מתרבים במהירות. כתמים שמתגלים לבסוף כסרטן העור לעומת זאת, מתפזרים במהירות לאזורים שונים בגוף ויוצרים גרורות שעלולות לסכן את החיים של אותו אדם. במידה ויש ספק, ומופיעים כתמים לא מוסברים על העור, מומלץ לגשת אל רופא עור שיבדוק וייתן אבחנה. 

itay hertzman

איתי הרצמן

כתב מוביל בתחום האסתטיקה והביוטי – מומחה במחקר בתחום הפלסטיקה, הסרות שיער וטיפולי שיניים
לפרופיל הלינקדאין שלי

לקפוץ חזרה לאחד הנושאים

עשוי לעניין אותך גם

שיחת יעוץ חינם

מלאי פרטים או חייגי והיועצים שלנו יחזרו אליך מיד לשיחת יעוץ ללא עלות

טיפול בכתמי שמש

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?

החודש בלבד

מחיר מיוחד ללקוחות אסתטיקו בהזרקת חומצה היאלורנית!

מבצע לזמן מוגבל

רוצה שנחזור אלייך עם כל הפרטים?